Monday 11 August 2008




لابد من ان اتعلم قيادة السيارات يوما... ألا ترى هذا معى ؟ صراحةً, صارت قيادة السيارات احدى أهم المواهب التى يجب ان يتقنها المرء.. مشاكل كثيرة قد تُحل بمجرد أن تسير تلك الاعجوبة على الارض,.... تتجنب بها قلق و(قرف) المواصلات العامةالتى قد تفضل الزحف على الرصيف عن ركوبها

لذلك,وبمباركة من ابى العزيز...ذهبت الى احدى تلك المدارس التى انتشرت فى الزقازيق... ترى دوما تلك السيارات الخَرِبة تسير فى شوارع حى (فلل الجامعة)-الهادئة دوما- حاملة على سطحها تلك اللافتة الضخمة حاملة اسم المدرسة.., تلك اللافتة التى ما ان يراها الجميع حتى يُفتح لك الطريق فى الحال, ويتجنب المارة عبور الطريق,ويوشك الجميع على الاصابة بنوبة قلبية من فرط الخوف من ان تصطدم بهم !!!1

وحيث ان الامس فقط كانت الحصة الثانية لى, فقد فوجئت بمعلمى الفاضل-وهو شاب لا يتجاوز الثلاثين من عمره- يخبرنى بأنه سيجازف بأن يسمح لى بالقيادة على الطريق السريع-رايح جاى-حيث ان(طلعتك بالعربية حلوة..., وبعدين أنا عايز أموّن).... يا نهار مش فايت !!!1

المشكلة اننى فى الحصة الماضية كنت قد تعرفت فقط على اساسيات القيادة نظريا دون ان المس المقود.. ولكنى-على اية حال- توكلت على الله وقلت فى نفسى (العمر واحد والرب واحد)... يلاّّ!!!1

المهم انها عدت على خير.... طبيعى ولما كنت أكتب هذا الموضوع الآن.., وان كان يمكنك الدخول على النت من مستشفى القصر العينى الآن !!!1

على اية حال, مغزى التجربة انها أفادتنى جدا ......... تخيل اننى لا زلت اتعلم معنى القيادة ثم اجد نفسى ممسكا بالمقود على الطريق السريع متجها نحو شاحنة يصر صاحبها على ان (يقينى بالله يقينى)!!!.......... يا عم ونعم بالله !!!1

ادعوا لى أن استمر فى ذلك الكورس حتى النهاية.... شكلى كده هامسك الراجل ده فى مرة اربطه فى العربية وافتح على ال 120 وانط من العربية وهو ونصيبه.... خصوصا انه فى غاية العصبية ولا يتقبل اية اخطاء


دوس يا شوماخر !!1

10 comments:

Marwa Friday said...

صباح الفل يا دكتور

عارف أهي دي آخرة اللي بيدخلوا طب!! هههههه
بعد الشر عنك يا عمرو من خبطات العربيات ومن شرور القيادة
أنا شخصياً لا أفكر جدياً في تعلم القيادة لأني بصراحة مش باحب السواقة وعندي فوبيا منها
إذا كنت وأنا ماشية على رجلي مترجلة يعني - وأحياناً مسترجلة!- باخبط غي البشر والعربيات والعجلات!! ربنا يسترها

ربنا يوفقك يا عمرو
دوووووووووس يا مازينجر
:))

عمرو said...

مروة هانم

بالمناسبة انا لسّه مخلص الحصة دلوقتى

فى الواقع يا مروة ان هذه ليست نهاية من يدخلون الطب... تلك فقط نهاية طلبة السنةالأولى !!!1

ولكن جديا, فانها تحل مشاكل كثيرة كما اسلفت... بالرغم من اننا لا نمتلك سيارة وبالتأكيد لن امتلك واحدة فى المستقبل القريب... الا انها قد تساعد ايضا فى القاهرة عندما اذهب هناك لدى اقاربى... خصوصا ان من لا يملك سيارة فى القاهرة بيتبهدل

الدعاء ده غالى عندى قوى يا مروة... ربنا يستر بس .., انتى عارفة الطرق فى الزقازيق عاملة ازاى

سعيد بقدومك يا مروة

صالح سعيد said...

ازيك يا عمور يا بلدياتى العزيز
اول زياره لمدونتك ولن تكون الاخيره
يسعدنى التواصل معك
ونصيحه منى
دوس على مهلك دوس
خلى الدنيا تروق

عمرو said...

طيب والله ما مصدّق نفسى !!!1

صالح سعيد باشا بنفسه عندى على المدوّنة...... بالطبع هو حدث يستحق ان احتفل به لولا-كما تعلم بالتأكيد-ارتفاع اسعار المياه الغازية !!!!1

بصراحة وبدون مواربة عندما دلفت الى مدونتك لأضع ردى لم اتوقع ان ارى اسمك ها هنا...,الا انها كانت مفاجأة مفرحة بالطبع

انا الذى يسعدنى ان ارى اسمك هنا يا عزيزى...وبالمناسبةانا لا أدوس (قوى) عامة يعنى... ربنا ستار

سعادتى القصوى بقدومك يا صالح تكاد ان تغرق المدونة وما حولها

تحياتى يابن بلدى

Noha El-arabi said...

ههههههههههه ما هو لازم السواق يبقي عصبي يا عزيزي عمرو عشان اول حاجة تعملها اول ما تخلص تعليم انك تحطه ادام العربية و تدوسه
و تبقي خلصت باقي المتعلمين من امثالهم
:)
تحياتي ليك

بذرة امل said...

السلام عليكم ورحمة الله
دكتور عمرو
دى اول زيارة ليا بس ان شاء الله مش هتكون الاخيرة
ان شاء الله تتم دراستك للكورس على خير
وبعدين انا بقيت احس ان فلل الجامعة دى مدارس القيادة مأجراها ليل نهار تلاقى فيها عربيات وناس عمالة بتخبط فى بعض
طبعا حضرتك مش منهم
تحياتى

first pilots said...

اول مرة تعلمت فيها السواقه
كنت قاعده جمب الاستاذ
بدأ يشرحلي عن العربيات ووو..
مشينا شويه
وبعدين راح موقف العربيه وقال لي
يلا
قلتله يلا ايه
قال يلا انزلي سوقي
(كنت هعيط).. هو اناهسوق؟
قال : لاااا انتي خليكي حضرتك قاعده جمب السواق وانا الي هسوقلك
ققوممي انزلي تعلمي يلاا

اه والله
شخط فيا كده

عمرو said...

Noha El-Arabi

صراحة قد افعل ذلك فعلا.....ولكنى بدأت فى التراجع عن الفكرة.... شيئا فشيئا تبدو شخصينه من النوع القابل لأن يُحب....... وحيث اننى اقمت فى الغردقة على مدار الاسبوع الماضى -على سبيل المصبف- وسأستكمل الكورس-ان شاء الرحمن- الاربعاء القادم... فارجو الا اكون قد نسيت شيئا ما

شكراجزيلا على مرورك با نهى

---------------------------

بذرة امل

اولا: لا ادرى ما السبب الغامض الذى يجعل كل من يدخل تلك الكلية المشئومة يسمى (دَكتورا)-بفتح الدال-.... يا جماعة انا مش دكتور ولا حاجة والله.... انا لسه فى سنة تانية.., وجايب جيد السنة اللى فاتت كمان !!!1

ثانيا:فرحت جدا لما لاحظت انك شرقاوية مثلى تماما... فعلا بدات اشعر ان فلل الجامعة تحولت الى (تابووه) خاص بمدارس تعليم القيادة... ولكنها-حقيقة- تمتاز بالهدوء..,هذا يجعلها ممتازة لتعلم القيادة ولعب الكرة على السواء
ثم لا أدرى من وضع فى رأسك فكرة اننى لست منهم..., ربما اكون انا رئيسهم اساسا !!!1

سعيد برؤبة اسمك هنا يا (بذرة أمل)... اتمنى مرورك قريبا

--------------------------

بسمة..(عرفت الاسم من المدونة قطعا)

صراحة انا لم اقد الا فى الحصة الثانية... اى نعم هو كان متسامحا الى حد ما فيها الا ان (الشخط والنطر) بجد بدأ من الحصة الثالثة

سألته مرة عن سبب الصراخ وما شابه فقال لى بكل هدوء: ماهو لازم اعمل كده علشان تتعلم..... و من ثم صرخ فى بعلو صوته: ماتجيب تالت يابنى !!!!1..... لا أعلم السبب حتى الآن مادام ما يقال بالصراخ يمكن ان يقال يصوت منخفض
(:


تحياتى يا بسمة..... أراك قريبا

ندا منير said...

إدا اول زيارة ليا كدة للمدونة الاقى مصيبة كانت هتحصل
هههههههههههههههه
الحمدلله انها عدت على خير
بس بجد دلوقتى لازم اللى يركب اى عربية يكون متعلم السواقة صح وكويس قوى لان الناس بقت تمشى بغباء جدا فى الشوارع ولازم الواحد يحطاط
..................

حامد برهام said...

متجها نحو شاحنة يصر صاحبها أن يقيني بالله يقيني....ماشي ياعم أحمد خالد توفيق ...انا اسف اني كررت ملاحظتي بس حلاوة التعبير و(توفيقيته) استفزتني ....انت عارف ..أهم حاجه في فوائد إسلوب الراجل ده انه اسلوب عضلات .يعني ممكن يكتب عن أي حاجه في أي حاجه ويطلع حاجه حلوه...المشكله ان فكرة الإتيان بجديد تظل مشكلة مع أصحاب مثل هذا الإسلوب ..أو الإبداع الفكري عموما ...دائما مايكون هناك شكل من أشكال الإحترافية الموزونة التي تجعل كتاباتك عبارة عن ( أنا أتحدث عن معلوماتي) أو (أنا أتحدث عن معلومات أخذتها عن اخرين بإسلوبي) وبالتالي سوف تتجه الي الكتابة في مجال القصة في نفس الوقت الذي تكفي فيه معوماتك عن القصة عن التحدث عنها...ولذلك تجد أفكار أحمد خالد توفيق القصصية كلها عن مواضيع موجوده بالفعل فأساطيره التي يحدثنا عنها موجوده بالفعل ..هو فقط يدخل عليها بطله حتي يستطيع أن يحدثنا عنها ...وقصص عبير هي قصص معروفة كما أن أمراض علاء عبد العظيم ومشاكله هي عينها تخصصه الطبي ( التروبيكال) في كلية طب طنطا...أبشرك ان كتاباتك تعتبر بالفعل شكل من أشكال القصة القصيرة في طريقه الي الكمال..واننا سنقرأ قصص عمرو في القريب العاجل ان شاء الله